Yleiset ehdot
Nämä Thuiswinkel.org-sivuston yleiset käyttöehdot on laadittu yhteistyössä kuluttajaliiton kanssa sosiaali- ja talousneuvoston itsesääntelyn koordinointiryhmän (CZ) puitteissa, ja ne tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2014.
Artikla 1 - Määritelmät
Näissä ehdoissa tarkoitetaan:
- Lisäsopimus: sopimus, jossa kuluttaja hankkii tuotteita, digitaalisia sisältöjä ja/tai palveluita etämyyntisopimuksen yhteydessä ja jotka toimittaa yrittäjä tai kolmas osapuoli yrittäjän ja kolmannen osapuolen välisen sopimuksen perusteella;
- Peruutusaika: aika, jonka kuluessa kuluttaja voi käyttää peruuttamisoikeuttaan;
- Kuluttaja: luonnollinen henkilö, joka ei toimi elinkeino-, liike- tai ammattitoimintansa yhteydessä;
- Digitaalinen sisältö: digitaalisessa muodossa tuotettu ja toimitettu data;
- Jatkuva sopimus: sopimus, joka koskee tuotteiden, palveluiden ja/tai digitaalisen sisällön säännöllistä toimitusta tietyn ajanjakson ajan;
- Kestävä tallennusväline: mikä tahansa väline – mukaan lukien sähköposti – joka mahdollistaa kuluttajan tai yrittäjän säilyttää henkilökohtaisesti suunnattuja tietoja tavalla, joka mahdollistaa niiden tulevan tarkastelun tai käytön sopivan ajan kuluessa ja joka mahdollistaa tallennettujen tietojen muuttumattoman toistamisen;
- Peruuttamisoikeus: kuluttajan mahdollisuus peruuttaa etäsopimus peruutusajan kuluessa;
- Yrittäjä: luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joka on Thuiswinkel.org:n jäsen ja joka tarjoaa tuotteita, (pääsyä) digitaaliseen sisältöön ja/tai palveluihin etämyyntinä kuluttajille;
- Etäsopimus: sopimus, joka tehdään yrittäjän ja kuluttajan välillä osana järjestettyä etämyyntijärjestelmää tuotteiden, digitaalisen sisällön ja/tai palveluiden myyntiin, jossa sopimuksen tekemiseen asti käytetään yksinomaan tai osittain yhtä tai useampaa etäviestintävälinettä;
- Eurooppalainen peruutuslomake: näiden ehtojen liitteessä I oleva peruutuslomake; liitettä I ei tarvitse toimittaa, jos kuluttajalla ei ole peruutusoikeutta tilauksensa osalta;
- Etäviestintäväline: väline, jolla voidaan tehdä sopimus ilman, että kuluttaja ja yrittäjä ovat samanaikaisesti samassa tilassa.
Artikla 2 – Yrittäjän identiteetti
Trading Toppers B.V., joka toimii nimellä/nimillä: Salontotal.fi
Toimipaikan osoite: Kronenweg 2, 7051 HX Varsseveld
Puhelinnumero: 088-4554555
Saatavilla: maanantaista perjantaihin klo 09.00–21.00 ja lauantaisin klo 10.00–16.00
Sähköpostiosoite: [email protected]
Kaupparekisterinumero: 62766066
ALV-numero (NL): NL854948843B01
Artikla 3 – Soveltuvuus
- Nämä yleiset ehdot koskevat kaikkia yrittäjän tarjouksia ja kaikkia etäsopimuksia, jotka on tehty yrittäjän ja kuluttajan välillä.
- Ennen kuin etäsopimus tehdään, yleisten ehtojen teksti asetetaan kuluttajan saataville. Jos tämä ei ole kohtuudella mahdollista, yrittäjä ilmoittaa ennen sopimuksen tekemistä, miten ehdot ovat nähtävillä ja että ne lähetetään pyynnöstä maksutta mahdollisimman pian.
- Jos etäsopimus tehdään sähköisesti, yleisten ehtojen teksti voidaan asettaa kuluttajan saataville sähköisesti ennen sopimuksen tekemistä siten, että se voidaan helposti tallentaa kestävälle tallennusvälineelle. Jos tämä ei ole kohtuudella mahdollista, ilmoitetaan ennen sopimuksen tekemistä, missä ne ovat sähköisesti nähtävillä ja että ne lähetetään pyynnöstä maksutta sähköisesti tai muulla tavoin.
- Jos näiden yleisten ehtojen lisäksi sovelletaan myös erityisiä tuote- tai palveluehtoja, pätevät toinen ja kolmas kohta vastaavasti, ja ristiriitatilanteessa kuluttaja voi aina vedota itselleen suotuisimpaan ehtoon.
Artikla 4 – Tarjous
- Jos tarjouksella on rajoitettu voimassaoloaika tai se tapahtuu tietyin ehdoin, mainitaan tämä tarjouksessa selkeästi.
- Tarjous sisältää täydellisen ja tarkan kuvauksen tarjotuista tuotteista, digitaalisesta sisällöstä ja/tai palveluista. Kuvaus on riittävän yksityiskohtainen, jotta kuluttaja voi arvioida tarjouksen asianmukaisesti. Jos yrittäjä käyttää kuvia, ne ovat todellinen esitys tarjotuista tuotteista, palveluista ja/tai digitaalisesta sisällöstä. Ilmeiset virheet tai erehdykset eivät sido yrittäjää.
- Jokaisessa tarjouksessa on selkeä tieto kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista, jotka liittyvät tarjouksen hyväksymiseen.
Artikla 5 – Sopimus
- Sopimus syntyy, ellei kohdassa 4 muuta määrätä, kuluttajan hyväksyessä tarjouksen ja täyttäessä sen ehdot.
- Jos kuluttaja on hyväksynyt tarjouksen sähköisesti, yrittäjä vahvistaa viipymättä sähköisesti tarjouksen hyväksymisen vastaanottamisen. Niin kauan kuin tätä vastaanottamista ei ole vahvistettu, kuluttaja voi purkaa sopimuksen.
- Jos sopimus tehdään sähköisesti, yrittäjä toteuttaa tarvittavat tekniset ja organisatoriset toimenpiteet tietojen sähköisen siirron suojaamiseksi ja varmistaa turvallisen verkkoympäristön. Jos kuluttaja voi maksaa sähköisesti, yrittäjä toteuttaa asianmukaiset turvatoimenpiteet.
- Yrittäjä voi lainsäädännön rajoissa tarkistaa, voiko kuluttaja täyttää maksusitoumuksensa, sekä kaikki ne seikat ja tekijät, jotka ovat tärkeitä etäsopimuksen vastuullisen tekemisen kannalta. Jos yrittäjällä on tämän tarkistuksen perusteella hyvät perusteet olla tekemättä sopimusta, hän voi perustellusti kieltäytyä tilauksesta tai liittää sen toteutukseen erityisehtoja.
- Yrittäjä toimittaa kuluttajalle viimeistään tuotteen, palvelun tai digitaalisen sisällön toimituksen yhteydessä seuraavat tiedot kirjallisesti tai siten, että kuluttaja voi tallentaa ne kestävälle tallennusvälineelle:
a. yrittäjän toimipaikan osoite, johon kuluttaja voi osoittaa valituksensa;
b. ehdot ja tapa, joilla kuluttaja voi käyttää peruuttamisoikeuttaan, tai selkeä maininta peruuttamisoikeuden puuttumisesta;
c. tiedot takuista ja olemassa olevasta jälkimarkkinapalvelusta;
d. tuotteen, palvelun tai digitaalisen sisällön hinta, mukaan lukien kaikki verot; toimituskulut; ja maksutavat, toimitus- tai toteutustapa etäsopimuksen osalta;
e. sopimuksen irtisanomisehdot, jos sopimus on yli vuoden mittainen tai toistaiseksi voimassa oleva;
f. jos kuluttajalla on peruuttamisoikeus, peruutuslomakemalli. - Jos kyseessä on jatkuva sopimus, edellä mainittuja tietoja vaaditaan vain ensimmäisen toimituksen yhteydessä.
Artikla 6 – Peruuttamisoikeus
Tuotteiden osalta:
- Kuluttaja voi peruuttaa tuotteen ostamista koskevan sopimuksen 14 päivän harkinta-ajan kuluessa ilman syytä. Yrittäjä voi kysyä peruuttamisen syytä, mutta ei saa velvoittaa kuluttajaa ilmoittamaan syytään.
- Kohdassa 1 mainittu harkinta-aika alkaa siitä päivästä, jolloin kuluttaja tai hänen ennalta nimeämänsä kolmas osapuoli, joka ei ole kuljetusliike, on vastaanottanut tuotteen, tai:
a. jos kuluttaja on tilannut useita tuotteita samalla kertaa: päivä, jolloin kuluttaja tai hänen nimeämänsä kolmas osapuoli vastaanottaa viimeisen tuotteen. Yrittäjä voi, jos hän on ilmoittanut tästä kuluttajalle ennen tilausprosessia, kieltäytyä yhdistetyistä tilauksista eri toimitusajoin;
b. jos tuotteen toimitus koostuu useista lähetyksistä tai osista: päivä, jolloin kuluttaja tai hänen nimeämänsä kolmas osapuoli vastaanottaa viimeisen lähetyksen tai osan;
c. jatkuvassa sopimuksessa tuotteiden säännöllisestä toimituksesta tietyn ajanjakson aikana: päivä, jolloin kuluttaja tai hänen nimeämänsä kolmas osapuoli vastaanottaa ensimmäisen tuotteen.
Palveluiden ja aineettoman digitaalisen sisällön osalta:
- Kuluttaja voi peruuttaa palvelusopimuksen tai aineettoman digitaalisen sisällön toimitussopimuksen 14 päivän kuluessa ilman syytä. Yrittäjä voi kysyä peruuttamisen syytä, mutta ei saa velvoittaa kuluttajaa ilmoittamaan syytään.
- Kohdassa 3 mainittu harkinta-aika alkaa päivää sopimuksen tekemisen jälkeen.
Pidennetty harkinta-aika, jos peruuttamisoikeudesta ei ole tiedotettu:
- Jos yrittäjä ei ole antanut kuluttajalle lakisääteisiä tietoja peruuttamisoikeudesta tai peruuttamislomakkeesta, harkinta-aika päättyy 12 kuukautta alkuperäisen harkinta-ajan jälkeen.
- Jos yrittäjä toimittaa tarvittavat tiedot 12 kuukauden kuluessa alkuperäisen harkinta-ajan alusta, harkinta-aika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun kuluttaja on vastaanottanut tiedot.
Artikla 7 – Kuluttajan velvollisuudet harkinta-aikana
- Harkinta-aikana kuluttajan tulee käsitellä tuotetta ja pakkausta huolellisesti. Tuotetta saa purkaa ja käyttää vain siinä määrin kuin tuotteen luonteen, ominaisuuksien ja toiminnan toteamiseksi on tarpeen. Lähtökohtana on, että kuluttaja saa käsitellä tuotetta vain kuten hän saisi tehdä myymälässä.
- Kuluttaja on vastuussa tuotteen arvon alenemisesta vain, jos se johtuu käsittelystä, joka ylittää kohdan 1 sallitun käytön.
- Kuluttaja ei ole vastuussa tuotteen arvon alenemisesta, jos yrittäjä ei ole antanut hänelle ennen sopimuksen tekemistä lakisääteisiä tietoja peruuttamisoikeudesta.
Artikla 8 – Kuluttajan peruuttamisoikeuden käyttö ja siihen liittyvät kustannukset
- Jos kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan, hän ilmoittaa siitä yrittäjälle harkinta-ajan kuluessa käyttämällä peruuttamislomaketta tai muulla yksiselitteisellä tavalla.
- Mahdollisimman pian, mutta viimeistään 14 päivän kuluessa ilmoituksesta, kuluttajan on palautettava tuote tai luovutettava se yrittäjälle (tai tämän valtuutetulle). Tämä ei ole tarpeen, jos yrittäjä on tarjoutunut noutamaan tuotteen. Palautusaika on noudatettu, jos tuote on lähetetty ennen harkinta-ajan päättymistä.
- Kuluttaja palauttaa tuotteen kaikkine toimitettuine lisävarusteineen, alkuperäisessä kunnossa ja pakkauksessa, jos mahdollista, yrittäjän antamien ohjeiden mukaisesti.
- Kuluttaja vastaa peruuttamisoikeuden oikea-aikaisen käytön todisteista ja riskeistä.
- Kuluttaja vastaa tuotteen palauttamisen suorista kustannuksista. Jos yrittäjä ei ole ilmoittanut näistä kustannuksista tai on ilmoittanut itse maksavansa ne, kuluttaja ei ole niistä vastuussa.
- Jos kuluttaja peruuttaa sopimuksen palvelun tai kaasun, veden tai sähkön toimituksen aloittamisen jälkeen, hän on velvollinen maksamaan suhteellisen osan toimitetusta palvelusta.
- Kuluttaja ei ole velvollinen maksamaan palvelun tai toimituksen kustannuksia, jos:
a. yrittäjä ei ole toimittanut tietoa peruuttamisoikeudesta tai kustannuksista, tai;
b. kuluttaja ei ole antanut nimenomaista suostumusta palvelun tai toimituksen aloittamiseen harkinta-aikana. - Kuluttaja ei ole vastuussa aineettoman digitaalisen sisällön toimittamisesta, jos:
a. hän ei ole antanut suostumusta sisällön toimittamiseen ennen harkinta-ajan päättymistä;
b. hän ei ole ilmoittanut menettävänsä peruuttamisoikeutensa;
c. yrittäjä ei ole vahvistanut tätä. - Jos kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan, kaikki siihen liittyvät lisäsopimukset peruuntuvat automaattisesti.
Artikla 9 – Yrittäjän velvollisuudet peruutuksen yhteydessä
- Jos yrittäjä mahdollistaa peruutusilmoituksen tekemisen sähköisesti, hän lähettää viipymättä vahvistuksen sen vastaanottamisesta.
- Yrittäjä palauttaa kaikki kuluttajan maksut, mukaan lukien toimituskulut (jos niitä on veloitettu), viipymättä ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun kuluttaja on ilmoittanut peruuttamisesta. Ellei yrittäjä ole tarjoutunut noutamaan tuotetta itse, hän voi lykätä palautusta siihen asti, kunnes tuote on vastaanotettu tai kuluttaja on osoittanut palauttaneensa sen – riippuen siitä, kumpi tapahtuu ensin.
- Yrittäjä käyttää maksun palauttamiseen samaa maksutapaa, jota kuluttaja on käyttänyt, ellei kuluttaja ole nimenomaisesti hyväksynyt muuta maksutapaa. Palautuksesta ei aiheudu kuluttajalle kustannuksia.
- Jos kuluttaja on valinnut kalliimman toimitustavan kuin halvin vakiotoimitus, yrittäjän ei tarvitse palauttaa ylimääräisiä toimituskuluja.
Artikla 10 – Peruuttamisoikeuden poissulkeminen
Yrittäjä voi sulkea seuraavat tuotteet ja palvelut peruuttamisoikeuden ulkopuolelle, mutta vain, jos hän on ilmoittanut tästä selkeästi tarjouksessa tai ennen sopimuksen tekemistä:
- Tuotteet tai palvelut, joiden hinta riippuu rahoitusmarkkinoiden vaihteluista, joihin yrittäjällä ei ole vaikutusvaltaa ja joita voi esiintyä peruutusaikana.
- Sopimukset, jotka on tehty julkisessa huutokaupassa. Julkisella huutokaupalla tarkoitetaan myyntitapaa, jossa tuotteita, digitaalisia sisältöjä ja/tai palveluita tarjotaan kuluttajalle, joka on henkilökohtaisesti läsnä tai saa mahdollisuuden olla läsnä huutokaupassa, ja jossa huutokaupanpitäjän johdolla korkeimman tarjouksen tehnyt on velvollinen ostamaan tuotteen.
- Palvelusopimukset, jotka on kokonaan täytetty, mutta vain jos:
a. suoritus on aloitettu kuluttajan nimenomaisella suostumuksella; ja
b. kuluttaja on ilmoittanut luopuvansa peruuttamisoikeudestaan, kun yrittäjä on täyttänyt sopimuksen kokonaan. - Matkapaketit, joihin sovelletaan siviililain 7:500 artiklaa, ja henkilöliikennettä koskevat sopimukset.
- Palvelusopimukset majoituksesta, jos sopimuksessa on määritetty tietty päivämäärä tai ajanjakso eikä kyse ole asumisesta, tavarakuljetuksesta, ajoneuvon vuokrauksesta tai ravintolapalveluista.
- Vapaa-ajan viettoon liittyvät sopimukset, jos sopimuksessa on määritelty tietty päivämäärä tai ajanjakso.
- Tuotteet, jotka on valmistettu kuluttajan määrittelyjen mukaisesti, jotka eivät ole valmiita ja jotka valmistetaan yksilöllisesti kuluttajan valintojen tai päätösten perusteella tai jotka on selvästi suunnattu tietylle henkilölle.
- Tuotteet, jotka pilaantuvat nopeasti tai joiden säilyvyysaika on lyhyt.
- Sinetöidyt tuotteet, joita ei voida palauttaa terveydellisistä tai hygieniasyistä, ja joiden sinetöinti on rikottu toimituksen jälkeen.
- Tuotteet, jotka sekoittuvat palauttamisen jälkeen erottamattomasti muihin tuotteisiin niiden luonteen vuoksi.
- Alkoholijuomat, joiden hinta on sovittu sopimusta tehtäessä, mutta joiden toimitus tapahtuu vasta 30 päivän kuluttua, ja joiden todellinen arvo riippuu markkinoiden vaihteluista, joihin yrittäjällä ei ole vaikutusvaltaa.
- Sinetöidyt audio-, video- ja tietokoneohjelmistot, joiden sinetöinti on rikottu toimituksen jälkeen.
- Sanomalehdet, aikakauslehdet ja magazine-julkaisut, lukuun ottamatta tilauksia niihin.
- Aineettoman digitaalisen sisällön toimittaminen muulla tavoin kuin fyysisellä välineellä, mutta vain jos:
a. suoritus on aloitettu kuluttajan nimenomaisella suostumuksella; ja
b. kuluttaja on ilmoittanut hyväksyvänsä peruuttamisoikeuden menetyksen.
Artikla 11 – Hinta
- Tarjouksessa mainitun voimassaoloajan aikana tuotteiden ja/tai palveluiden hinnat eivät nouse, lukuun ottamatta muutoksia arvonlisäverokannoissa.
- Edellisestä poiketen yrittäjä voi tarjota tuotteita tai palveluita, joiden hinnat riippuvat rahoitusmarkkinoiden vaihteluista ja joihin hän ei voi vaikuttaa, vaihtelevin hinnoin. Näissä tapauksissa mainitaan, että hinnat voivat vaihdella ja että annetut hinnat ovat ohjeellisia.
- Hinnankorotukset kolmen kuukauden sisällä sopimuksen tekemisestä ovat sallittuja vain, jos ne johtuvat laista tai määräyksistä.
- Hinnankorotukset kolmen kuukauden jälkeen sopimuksen tekemisestä ovat sallittuja vain, jos yrittäjä on siitä sopinut ja:
a. ne johtuvat laista tai määräyksistä; tai
b. kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus siitä päivästä alkaen, jolloin hinnankorotus astuu voimaan. - Tarjouksessa ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron.
Artikla 12 – Sopimuksen täyttäminen ja lisätakuu
- Yrittäjä takaa, että tuotteet ja/tai palvelut vastaavat sopimusta, tarjouksessa mainittuja ominaisuuksia, kohtuullisia käyttökelpoisuus- ja luotettavuusvaatimuksia sekä voimassa olevia lakeja ja viranomaismääräyksiä sopimuksen tekohetkellä. Jos sovitaan, yrittäjä takaa myös, että tuote sopii muuhun kuin tavanomaiseen käyttöön.
- Yrittäjän, sen toimittajan, valmistajan tai maahantuojan tarjoama lisätakuu ei koskaan rajoita kuluttajan lakisääteisiä oikeuksia, jos yrittäjä ei täytä omaa osuuttaan sopimuksesta.
- Lisätakuulla tarkoitetaan yrittäjän, sen toimittajan, maahantuojan tai valmistajan antamaa sitoumusta, jolla kuluttajalle myönnetään oikeuksia tai vaatimuksia, jotka ylittävät lain vaatimukset, jos yrittäjä ei täytä sopimusta.
Artikla 13 – Toimitus ja toteutus
- Yrittäjä noudattaa suurinta mahdollista huolellisuutta tuotteiden vastaanottamisessa ja toimituksessa sekä palvelupyyntöjen käsittelyssä.
- Toimituspaikaksi katsotaan osoite, jonka kuluttaja on ilmoittanut yrittäjälle.
- Ottaen huomioon, mitä artiklassa 4 on todettu, yrittäjä toteuttaa hyväksytyt tilaukset viipymättä, kuitenkin viimeistään 30 päivän kuluessa, ellei toisin ole sovittu. Jos toimituksessa on viivettä tai tilaus voidaan toteuttaa vain osittain, kuluttajalle ilmoitetaan tästä viimeistään 30 päivän kuluessa tilauksen tekemisestä. Kuluttajalla on tällöin oikeus purkaa sopimus maksutta ja saada mahdollinen korvaus.
- Jos sopimus puretaan edellisen kohdan perusteella, yrittäjä palauttaa maksetun summan viipymättä.
- Tuotteiden vahingoittumis- ja katoamisriski siirtyy kuluttajalle vasta, kun tuote on toimitettu kuluttajalle tai hänen nimeämälleen edustajalle, ellei muuta ole sovittu.
Artikla 14 – Jatkuvat sopimukset: kesto, irtisanominen ja jatkaminen
Irtisanominen:
- Kuluttaja voi irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen, joka koskee tuotteiden (myös sähkön) tai palvelujen säännöllistä toimitusta, milloin tahansa enintään yhden kuukauden irtisanomisajalla noudattaen sovittuja ehtoja.
- Kuluttaja voi irtisanoa määräaikaisen sopimuksen, joka koskee tuotteiden tai palvelujen säännöllistä toimitusta, määräajan päättyessä enintään yhden kuukauden irtisanomisajalla noudattaen sovittuja ehtoja.
- Kuluttaja voi irtisanoa edellä mainitut sopimukset:
a. milloin tahansa, eikä vain tiettynä ajankohtana tai ajanjaksona;
b. samalla tavalla kuin sopimus on tehty;
c. samalla irtisanomisajalla, jonka yrittäjä on varannut itselleen.
Jatkaminen:
- Määräaikaista sopimusta ei saa hiljaisesti jatkaa tai uusia määräajaksi.
- Poikkeuksena sanoma- ja aikakauslehtien määräaikaisia sopimuksia voidaan hiljaisesti jatkaa enintään kolmen kuukauden ajaksi, jos kuluttaja voi irtisanoa sopimuksen viimeistään ennen jatkojakson päättymistä.
- Määräaikaista sopimusta voidaan jatkaa toistaiseksi vain, jos kuluttaja voi irtisanoa sen enintään yhden kuukauden irtisanomisajalla. Jos toimitus tapahtuu harvemmin kuin kerran kuukaudessa, irtisanomisaika voi olla enintään kolme kuukautta.
- Kokeilujaksoina toimitettavat sanoma- ja aikakauslehtien tilaukset päättyvät automaattisesti eikä niitä jatketa hiljaisesti.
Kesto:
- Jos sopimus on tehty yli vuodeksi, kuluttaja voi irtisanoa sen vuoden kuluttua enintään yhden kuukauden irtisanomisajalla, ellei kohtuudella ja oikeudenmukaisesti muuta vaadita.
Artikla 15 – Maksaminen
- Ellei sopimuksessa tai lisäehdoissa ole muuta sovittu, kuluttajan tulee maksaa velkasummat 14 päivän kuluessa harkinta-ajan alkamisesta tai, jos harkinta-aikaa ei ole, 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä. Palvelusopimuksen tapauksessa määräaika alkaa siitä, kun kuluttaja saa vahvistuksen sopimuksesta.
- Tuotemyyntien osalta kuluttajaa ei saa velvoittaa maksamaan yli 50 % etukäteen. Jos ennakkomaksu on sovittu, kuluttaja ei voi esittää vaatimuksia ennen kuin maksu on suoritettu.
- Kuluttajan on viipymättä ilmoitettava yrittäjälle mahdollisista virheistä maksutiedoissa.
- Jos kuluttaja ei maksa ajoissa, ja hänelle on annettu 14 päivän lisäaika maksamiseen, mutta maksu viivästyy edelleen, yrittäjä voi periä laillista viivästyskorkoa ja kohtuulliset perintäkulut. Nämä kulut ovat enintään: 15 % summista 2 500 € asti, 10 % seuraavista 2 500 €:sta ja 5 % seuraavista 5 000 €:sta, vähintään 40 €. Yrittäjä voi päättää kuluttajalle edullisemmista ehdoista.
Artikla 16 – Valitusmenettely
- Yrittäjällä on selkeä valitusmenettely ja hän käsittelee valitukset sen mukaisesti.
- Valitukset sopimuksen toteutuksesta on toimitettava yrittäjälle kohtuullisessa ajassa sen jälkeen, kun virhe on havaittu, selkeästi ja kattavasti kuvattuna.
- Yrittäjä vastaa valitukseen 14 päivän kuluessa sen vastaanottamisesta. Jos käsittely kestää kauemmin, kuluttajalle ilmoitetaan tästä ja annetaan arvio vastausajasta.
- Tuotteisiin, palveluihin tai yrittäjän palveluun liittyvät valitukset voi tehdä myös Thuiswinkel.orgin kuluttajasivuston kautta (www.thuiswinkel.org). Valitus toimitetaan sekä yrittäjälle että Thuiswinkel.orgille.
- Kuluttajan on annettava yrittäjälle vähintään 4 viikkoa aikaa ratkaista valitus yhteisymmärryksessä ennen kuin siitä tulee riita.
Artikla 17 – Riidat
- Sopimuksiin, joihin sovelletaan näitä ehtoja, sovelletaan yksinomaan Alankomaiden lakia.
- Riidat sopimuksista voidaan esittää Thuiswinkelin riitalautakunnalle, Postbus 90600, 2509 LP Haag (www.sgc.nl).
- Riita käsitellään vain, jos kuluttaja on ensin toimittanut valituksensa yrittäjälle kohtuullisessa ajassa.
- Jos valitus ei johda ratkaisuun, riita on esitettävä riitalautakunnalle 12 kuukauden kuluessa valituksen jättämisestä.
- Jos kuluttaja vie riidan lautakuntaan, yrittäjän on noudatettava tätä valintaa. Kuluttajan tulisi mieluiten ensin ilmoittaa asiasta yrittäjälle.
- Jos yrittäjä haluaa viedä riidan lautakuntaan, kuluttajan tulee viiden viikon kuluessa ilmoittaa haluaako hän tämän tai haluaako hän käsittelyn toimivaltaisessa tuomioistuimessa. Jos ei vastaa, yrittäjä voi viedä riidan tuomioistuimeen.
- Riitalautakunta tekee päätöksensä sen sääntöjen mukaisesti (www.degeschillencommissie.nl). Päätökset ovat sitovia.
- Riitalautakunta ei käsittele asiaa, jos yrittäjä on konkurssissa, velkasaneerauksessa tai on lopettanut toimintansa ennen käsittelyä.
- Jos useampi lautakunta on toimivaltainen, Thuiswinkelin lautakunta on ensisijainen etämyynnin osalta. Muissa tapauksissa muu tunnustettu lautakunta voi olla toimivaltainen.
Artikla 18 – Alan takuu
- Thuiswinkel.org takaa jäsentensä sitovien riitalautakunnan päätösten täytäntöönpanon, ellei jäsen vie asiaa tuomioistuimeen kahden kuukauden kuluessa päätöksestä. Jos päätös säilyy tuomioistuimen jälkeen voimassa, Thuiswinkel.org maksaa kuluttajalle enintään 10 000 € päätöstä kohden. Tämän yli menevästä summasta Thuiswinkel.org tekee parhaansa saadakseen jäsenen noudattamaan päätöstä.
- Jotta takuu voidaan soveltaa, kuluttajan on esitettävä kirjallinen vaatimus Thuiswinkel.orgille ja siirrettävä saatava tälle. Yli 10 000 €:n tapauksessa kuluttajalle tarjotaan mahdollisuus siirtää ylijäävä osa saatavasta Thuiswinkel.orgille, joka vaatii sen oikeudessa omissa nimissään ja kustannuksellaan.
Artikla 19 – Lisä- tai poikkeavat ehdot
- Lisäehdot tai poikkeukset eivät saa olla kuluttajan vahingoksi, ja ne on esitettävä kirjallisesti tai siten, että kuluttaja voi säilyttää ne kestävällä tallennusvälineellä.
Artikla 20 – Ehtojen muutokset
- Nämä ehdot tulevat voimaan vasta niiden asianmukaisen julkaisemisen jälkeen. Muutosten aikana sovelletaan kuluttajalle edullisinta ehtoa.
Thuiswinkel.org
www.thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20, 6717 LT Ede
Postbus 7001, 6710 CB Ede
Liite I: Peruuttamislomake
Peruuttamislomake
(täytä ja palauta tämä lomake vain, jos haluat peruuttaa sopimuksen)
a. Vastaanottaja: [ yrittäjän nimi ]
[ yrittäjän osoite ]
[ yrittäjän faksinumero, jos käytössä ]
[ yrittäjän sähköpostiosoite ]
b. Ilmoitan/Ilmoitamme* täten, että peruutan/peruutamme* sopimuksemme seuraavista tuotteista: [tuotteen nimi]*
seuraavan digitaalisen sisällön toimittamisesta: [sisällön nimi]*
seuraavan palvelun suorittamisesta: [palvelun nimi]*
peruutetaan/peruutetaan*
c. Tilattu*/vastaanotettu*: [päivämäärä]
d. [Kuluttajan/Kuluttajien nimi]
e. [Kuluttajan/Kuluttajien osoite]
f. [Kuluttajan/Kuluttajien allekirjoitus] (vain jos tämä lomake toimitetaan paperilla)
* Poista tarpeeton tai täydennä tarpeellinen